Søk i denne bloggen

søndag 23. oktober 2011

Nyttige tips når man reiser med barn



Jeg har reist en del alene med sønnen, så har jeg lært meg noen triks for at reisen skal bli en flott opplevelse for han også. Tipsene kommer jeg til å presentere her, lurer du på noe som ikke står her så er det bare å ta kontakt.
Min sønn er som barn flest og er han trøtt eller sulten må jeg bruke mye energi på å få han i godt humør, så mitt første bud er at det behovene er dekket.

Utflukter:

Både i Egypt og i Tyrkia har vi vært på en del arrangerte utflukter. Så langt har jeg til gode å oppleve en frokost senere enn klokken 7. Det som ofte skjer er at bussen henter oss på kvelden eller natten, kjører et stykke og stopper klokken 7 for frokost. Nå er det slik at når jeg har en gutt som har et veldig godt sovehjerte og som helst ville ha sovet til 9, så når jeg vekker han for frokost er han ikke sulten. Det går fort en halv time før han orker mat og da skal vi inn i bussen igjen. Det vi gjør er å avtale på forhånd at han bare kan få sove til han våkner av seg selv, også har jeg med mat til han. I Tyrkia har jeg funnet ut at et halvt brød og en boks sjokoladepålegg gjør nytten.
Jeg vet det er mange som er i mot å gi barna sjokoladepålegg, men her er grunnene til at jeg velger dette:
  • Sjokoladepålegg tåler varmen, ja jo mer det smelter jo bedre er det.
  • Det er lett å få tak i dette på kiosker og butikker i Tyrkia
  • Det går fint å dyppe brødet i påleggsboksen, trenger ikke kniv.
  • Det er en enkel måte å få i barn noe brød også til frokost.
  • Også er nå en gang han også på ferie.
Ellers så velger jeg å begrense min sønns inntak av snop på utfluktene, da kjøper jeg heller inn noe frukt om muligheten byr seg. En og annen is er greit.
Drikke på utflukter trenger du ikke å tenke på, det får du kjøpt på bussen og på en god del av stoppene.
Ta gjerne med noe ekstra underholding til barna, det er ikke alle barn som er like begeistret for lange bussturer, gamle ruiner eller natur. Selv har jeg valgt å legge inn noen filmer som han av og til får se på iPhone eller han kan spille på mobilen. Siden jeg reiser mye alene med han har jeg ikke alltid overskudd til å underholde han hele tiden så det kan være godt for oss begge med en liten pause.
Vær entusiastisk. Fortell om det dere skal oppleve på en spennende og enkel måte. Dropp årstall, fortell heller at dette ble bygget for 2000 år siden lenge før de hadde heisekraner og lastebiler. La barnet selv få prøve å forklare hvordan de fikk det til. Det guiden sier kan nok være spennende for oss, men ikke alltid like enkelt for et barn å forstå.

Mat og restauranter i Tyrkia:

Først av alt: La barna spise noe annet enn chips. Har dere klart å oppdra barnet til kun å velge chips når dere er ute er dette en flott mulighet til å snu på dette. På nesten samtlige restauranter vi har vært på i Tyrkia så har min sønn fått tilbud om ny mat de få gangen han har vært for mett til å spise opp. La barna få lov til å smake på nye ting, la de heller få en dessert om smaker på ny mat. Grunnen til at jeg nevner dette er at jeg har sett så mange familier som er ute og spiser, ja selv ved buffer, som kun gir barna chips og ketchup når der er så mye spennende å smake på.

Tyrkisk bad(hamam):

Ja det er fult mulig å ta med barn på tyrkisk bad, og mange barn synes også dette er moro. Unngå de store badene for der tar det lang tid og man bruker mye tid på venting. I Alanya så er vi på det tyrkiske badet som ligger i underetasjen på Gardenia hotel, her vet jeg vi får god service. I år var første gang jeg lot sønnen min prøve hamam, og han synes det var veldig deilig og moro med alt skummet han fikk over seg. De er forsiktig med barn der og siden jeg var med inn så hadde jeg hatt mulighet til å si fra om jeg så at det var noe som plaget han. Det at han ble med på dette to ganger og har lyst til å gjøre dette igjen sier nok for meg.

1 kommentar: